Incursion

Door Sgreehder op woensdag 1 december 2010 00:45 - Reacties (6)
Categorie: EVE Online, Views: 3.822

In sterk contrast staat de release van deze expansion voor EVE Online tot de vorige. In slechts 3,5 uur was het gebeurd. Het mag dan trouwens een expansion heten, het is meer een update. Toch zijn er wat leuke toevoegingen en het plan is om alle onderdelen die volgens de planning deel uitmaken van de expansion, de komende maanden toe te voegen.

Incursion 2


De precieze achtergrond laat ik even achterwege, maar laten we stellen dat uitbater CCP, die toch altijd redelijk goed op de community lijkt in te kunnen spelen, afgelopen jaar een ware 'shitstorm' over zich heen kreeg. Aanleiding leek vooral de lag, die belachelijke vormen begon aan te nemen, maar zo is er wel meer. Een en ander rammelt inmiddels aan EVE Online, en mijn indruk was vooral dat met allerlei 'shinies' (met name dus nieuwe features) de aandacht moest worden afgeleid.

Goed, CCP staat niet voor niets voor Crowd Control Productions, en dusverre is de expansion dus gefaseerd om 'kwaliteit te waarborgen'. Opvallend vond ik dat vooral wat oude 'bijtertjes' zijn opgelost;

- navy/pirate faction scheepjes op de markt zelf, dus niet meer enkel beschikbaar via contracts (de nieuwe indeling kan ook geen kwaad voor het overzicht);
- labeltjes op faction scheepjes en modules, zoals ook bij tech II en tech III items het geval is;
- 'rubber banding' opgelost; dit is een hele oude glitch, waarbij met het uit warp komen alle zaken op het scherm een paar keer opnieuw van afstand veranderen;
- een aanzetten van een tractor beam op een item zorgt nu niet meer dat deze alle kanten opspringt voordat het wordt aangetrokken;
- probes op je overview kunnen zetten (en dus specifiek kunnen filteren op de directional scanner);
- de context menuutjes zijn logischer ingedeeld, dus 'trash' verschijnt nu meestal onderaan (iedereen die ooit bezopen EVE heeft gespeeld weet hoe vervelend de oude situatie kon zijn);
- kunnen aanzetten van anti-aliasing (eindelijk).

Voor de volledige lijst verwijs ik je naar de patch notes.

Goed, dan hebben we ook nog een aantal voordelige wijzigingen aan Tech II ammo, met name het spul voor dichterbij, is het voorkomen van lag verder ingeperkt, en hebben we een nieuw schip erbij, de Noctis. Deze Industrial uit de keuken van ORE vervangt de typische rol van salvager normaal weggelegd voor destroyers en ook nog wel bijvoorbeeld Hurricane's. 8 high slots en een tractor beam range van zo'n 80 kilometer met optimale training (de nieuwe ORE industrial skill tot level 5) is natuurlijk de moeite.

Incursion 1


Ik was er zelf, nadat de server weer online was gekomen, er vroeg bij in 4C- voor een Noctis BPO (een oneindige blueprint), en na enkele uren de markt gemolestreerd te hebben heb ik mijn kosten er al uit, maar dat terzijde.

Want Incursion heet de nieuwe expansion. Wat houdt dit in? Wel, op elk willekeurig moment kan een complete constellation, een groep systemen, in high- low- of nullsec worden overgenomen door Sansha's Nation (jeweetwel, vreemde schepen met scherpe punten en lasers). Op dat moment zullen in al deze systemen tevens cynojammers actief worden, hebben je tank en wapens minder effect, en mocht je NPC bounties ontvangen, dan worden deze gehalveerd. Je zal dan tevens een drietal verschillende soorten sites kunnen gaan doen in deze systemen, welke elk een minimaal aantal spelers vereisen (van 5 tot 40 man). Iedereen heeft hier toegang toe, en het is flink scoren mocht je een site kunnen afmaken (met daarbij een element van competitie en participatie, want alleen de meest effectieve fleet wordt beloont). Tevens dring je daarmee de huidige incusion zelf een stukje terug.

Tel daarbij op dat de eerder gebruikte Sleeper AI zijn rentree maakt, met wat interessante wijzigingen (nog wat meer naar reŽeler PVP, met logistics, spider tanks, etc.), en deze ogenschijnlijk op PVE georienteerde uitbreiding begint wat scherpe randjes te krijgen. Ik had al verteld dat dit ook zomaar in highsec kan gaan voorkomen?

Goed, dan is er later in januari ook nog een leuke bonus in de vorm van een vernieuwe portrait creator, waarbij iedereen zijn lelijke tronie kan vernieuwen met de graphics die ook gebruikt zullen worden in Incarna (welke uitkomt in de zomer van 2011, schijnbaar), en met de kerst komt er ook nog een leuk (onbekend) cadeautje, nog naast het feit dat op 14 december de 'learning skills' worden opgeheven en je deze skillpoints mag herverdelen over de rest van je ontwikkeling, met verder een +5/+5/+5/+5/+4 attribute boost (om te compenseren voor het verlies van de boost die learning had kunnen geven). Alles tezamen genomen lijkt dit alles een stuk imposanter dan zowel Dominion als Tyrannis, de voorgaande expansions, dus blijkbaar heeft CCP de boodschap voor de komende tijd weer begrepen.

Ingewikkeld? Hier nog wat verder leesmateriaal:

Volgende: Mobiele providers een hak zetten 05-'11 Mobiele providers een hak zetten
Volgende: Tyrannis - introductie 05-'10 Tyrannis - introductie

Reacties


Door Tweakers user hilgo, woensdag 1 december 2010 08:44

Hmm.. misschien toch weer eens een maandje gametime kopen om te zien hoe het er tegenwoordig uit ziet :)

Door Tweakers user opblaashaas, woensdag 1 december 2010 08:55

Overzichtelijk als wat. Gister account ge heractiveerd. Flinke chaos in de buurt van waar je die BPO kan halen had ik gehoord?

Door Tweakers user YopY, woensdag 1 december 2010 09:10

Hoe zit dat met die learning skills overigens? ik las iets in de nieuwsbrief daarover, dacht dat het het volledig opheffen van het bestaande level / skillsysteem was ofzo, maar als ik jouw opmerking daarover lees zijn het slechts die speciale skills die het leren sneller maakten.

Door Tweakers user opblaashaas, woensdag 1 december 2010 09:21

Alle skills onder het kopje learning vervallen volgens mij. Je krijgt daar wel je skillpoints voor terug en een boost op je attributes ter compensatie.

Door Tweakers user Sgreehder, woensdag 1 december 2010 11:47

Klopt. Je hebt die 5 attributes (intelligence, memory, perception, etc.) welke bepalen hoe snel je leert. Met die learning skills worden sommige attributes hoger, maar dat gaan ze nu uitschakelen en er een vaste bonus voor in de plaats geven (die ongeveer gelijk is met maximale learning skills, welke maanden duurt om te maximaliseren).

Je snapt dat die tegenstrijdigheden de belangrijkste bron van frustratie is bij veel nieuwe spelers, dus een slimme zet. En mensen die lopen te sputteren dat ze wel hun learning skills gedaan hebben kunnen de geinvesteerde skillpoints herverdelen over hun overige skills.

Met de volle bonus is de start in EVE dus nu een stuk sneller. Om het allemaal een beetje normaal te houden is de 100% snelheidsbonus voor nieuwe toons wel weggehaald.

Door Tweakers user Ubilosis, donderdag 2 december 2010 10:35

Is dat echt zo? 5/5/5/5/4? De learning skills zorgen namelijk voor 10/10/10/10/10(meestal 4)
De laatste natuurlijk charisma zijnde.


EDIT#1: Even snel opgezocht:
# All new and existing characters will have an extra 12 base points (ie, non-remappable) in each attribute.
# The 100% training speed bonus up to 1.6m SP will no longer be available. People partway through this bonus will lose the remaining bonus amount. They will of course gain a huge attribute bonus to make up for it.

Het zijn er dus 12 bij elk, dat komt doordat als je de learning skill zelf (Learning, 2%bonus to learning speed) op 5 had, zou je totaal over je attributes zo'n 12,5 punten erbij 'hebben'. Voor de meeste spelers is het een vooruitgang, omdat de advanced learning skills vaak niet tot 5 waren getrained (zo ook ik niet, krijg een luttele 1,82 mil skill points terug)

Dat je je punten terug krijgt die je geleerd hebt klopt, mijn hele corp is momenteel aan juigen dat ze dit rechts en dat links ineens kunnen vliegen na de reinbursement. Voor vele beginners is het altijd nog zo onoverzichtelijk als wat, maar als het je enigzins boeit, blijf je geboeit. Teminste, dat was bij mij het geval (Internet Space Ship Wars FTW!)

Plus het is idd een helden zaak dat ze fixes brengen ipv nieuwe content, (hoewel ik verwacht dat de bonus van de mid-december roll-out de 4 nieuwe BS's zijn die gecreŽerd zijn in de contest van DEV-art, teminste, meer hopen als verwachten ;)) sommige van deze waren hard nodig, nu blijft het bij EVE een battle against lag als het gaat om territoriale gevechten, zijn simpel weg teveel mensen nodig, het bekende blobben. (Drake shield fleet ftw??)

Maar over het algemeen zou het interresanter moeten zijn voor nieuwe players om EVE te spelen aangezien ze een maand of 2/3 trainingstijd 'missen' vanwege het achterwege kunnen laten van de learning skills.

[Reactie gewijzigd op donderdag 2 december 2010 10:43]


Reageren is niet meer mogelijk